Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Текстове на журналиста Светослав Пинтев.
Автор: pintev Категория: Новини
Прочетен: 660610 Постинги: 372 Коментари: 155
Постинги в блога от 15.08.2014 г.
image

Откъсът от предполагаемото "Евангелие на жената на Исус", както го нарекоха, не е фалшификат. Това установиха изследванията на откритото преди две години парченце папирус, оцеляла частица от по-голям текст, на което е записано как Спасителят сам е казал, че има съпруга А също, че жена е достойна да бъде негов ученик. Късчето, което е по-малко от стандартна визитна картичка, беше подложено на химически и всякакви други анализи в лабораториите на някои от най-престижните университети в света. След дългите изследвания всички учени са категорични, че не се касае за съвременен фалшификат. Фрагментът, съдържащ осем реда, изписани с черно мастило на коптски, езика на първите християни, предизвика яростни дискусии в научната общност след като съществуването му беше оповестено публично. Още повече че неговият собственик не пожела да разкрие името си публично. По-рано неизвестен на учените, папирусът попада съвсем случайно в изследователката на ранното християнство от Харвардския богословски университет проф. Карън Кинг през декември 2011 г. Анонимният частен колекционер я помолил да му преведе текста, с който се сдобил през 1997 г., купувайки го от предишния му собственик в Германия. Получил го с придружително писмо, писано през 80-те години от професор Герхарт Фехт, вече покоен египтолог от Свободния университет в Берлин. Там ученият допуска, че фрагментът може да е важно свидетелство за възможната женитба на Исус. Ябълката на раздора станаха двете изречения, по-точно запазените части от тях, които могат да обърнат наопаки християнските догми, а също и представите за личността и учението на Исус Христос. Първото гласи: "И Исус им каза: "Моята жена..." Второто: "Тя ще може да бъде мой ученик". Преди две години тези няколко думи разтърсиха историците, а и целия християнски свят. Църквата естествено изрева, че става въпрос за фалшификат. Намериха се обаче специалисти, които обявиха, че съдейки по използвания диалект, папирусът е открит в южните райони на Египет, написан е през IV век, а праобразът му вероятно е бил на гръцки и се е появил поне два века по-рано. Учените се разделиха на две, едните подкрепиха мнението за фалшификация, други твърдяха, че става въпрос за автентично свидетелство. Лаиците се зарадваха, че е открито загубеното евангелие на Христовата невеста Част от изследователите допускаха, че наистина е използван древен папирус, какъвто може да се намери сравнително лесно на пазара на антики, но текстът е нанесен в ново време, т.е. става въпрос за откровен опит за измама. Сега изследванията доказаха по категоричен начин, че посланието е написано между IV и VIII век. Както споменахме, текстът е открит за науката и преведен от Карън Кинг, първата жена, удостоена с най-старата и престижна титлата в САЩ - професор по богословие на Харвардския университет. Което не попречи тя да бъде почти разкъсана, след като съобщи за папируса и превода му по време на Международния конгрес по коптология в Рим, който на всичко отгоре се провеждаше под егидата на Ватикана. Сами се сещате, че Светият престол не изпадна във възторг от артефакта, а целият клир се изправи на нокти от думите "моята жена", сложени в устата на Исус. Та те противоречат на проповядваните 2000 години догми на Църквата. "Вече е извън всякакво съмнение, че думата "жена" е употребена в смисъл на съпруга", смята сега доктор Кинг. Към днешна дата тя се изказва доста предпазливо, бягайки от въпроса дали подобни думи не са били изхвърлени от каноничните евангелия, за да паснат на наложените от хора църковни догми. "Това не е доказателство, че Исус е имал жена, нито, че е имал ученици-жени. Доказателство е единствено, че първите християни усилено са дискутирали въпросите на ергенството, брака, правилата за последователите", коментира историчката. Преди две години тя говореше доста по-смело. Тогава проф. Кинг каза в интервю за "Смитсониан Магазин", че фрагментът хвърля съмнения върху "цялото твърдение на католиците, че условието за сексуално въздържание на свещениците се базира на безбрачието на Исус. То показва, че е имало ранни християни, за които бракът е бил имитация на съзидателността на Господ и е духовно благоприличен". Професорката сега триумфира, но има основание да е предпазлива. През последните две години беше подложена на съвременен научен вариант на съда на Линч. След оповестяването на текста от папируса едва не я обвиниха в изготвянето на модерна фалшификация, родена от прехласване по романа на Дан Браун "Шифърът на Леонардо" където се прокарва тезата, че Христос е бил женен за Мария Магдалена. Хитовият американски автор действително е пресолил манджата и натаманил доста неща в стремежа си да сглоби интересна книга, но въпросите около Исусовата спътница остават. Още повече че тя има централно място и в четирите канонични Евангелия. Тя е тази, която присъства на Разпятието, и е първата, на която се явява възкръсналият Исус, тя е Свидетелката, с главно С, тя е Избраницата. Въпреки това Църквата набеждава Мария Магдалена за блудница, сиреч проститутка. Твърдение, родено през ранното Средновековие, нещо, за което никой от евангелистите дори не намеква. И какво от това? То шества почти две хилядолетия. Нейният образ е смесван с този на безименната грешница от Евангелието на Лука и с Мария, сестрата на Марта и Лазар. И двете са жени, които се прекланят пред божествеността на Христа, затова измиват и подсушават с косите си краката Му. Трите са обединени в едно, за по-лесно. Всичко тръгва от VI век, когато папа Григорий Велики в една проповед произволно допуска, че в евангелията не става въпрос за три различни жени, а за една и това е Мария Магдалена. От което следва, че тя е спасената от пребиване с камъни проститутка. Чак през 1969 г. Светият престол обявява, че Мария не е каещата се блудница от Евангелието на Лука. Едно доста закъсняло обяснение. За несправедливата й слава може би е допринесло и родното й място, на което дължи прозвището си. Става въпрос за град Магдала, разположен на 200 км северно от Йерусалим. Известен е древен еврейски текст, наречен "Оплакването на рави", в който се казва, че Бог го е разрушил заради разврата, който царял в него. Като нищо това може да се е видяло достатъчна причина на тези, които не я харесват, да я обявят за пропаднала жена. С това може да се обясни завистта на някои от първите християни заради ключовата й роля в обкръжението на Учителя. Тази версия като че ли се потвърждава от откритите през 1945 г. в Наг Хамди, Южен Египет, папируси, също написани на коптски език, повечето от които съдържат неканоничните евангелия, приписвани на ученици на Исус, които подробно свидетелстват за непознати досега страни от живота Му, липсващи в окастрените от Църквата канонични текстове. Писанията от Наг Хамди дават представа и за вярванията в общностите на първите християни. Сред папирусите са Евангелие от Филип, Евангелие от Тома, Деяния на Петър. В тях образът на Учителя изглежда по-жизнен, плътен и истинен, а на Мария Магдалена е отредена централна роля. Особено в Евангелие от Филип, който отива много по-далеч. В текста се казва, че Исус имал навика често да целува Мария Магдалена. Учениците дори го попитали: "Защо я любиш повече от нас?" Интересно е, че на науката вече е известно едно евангелие, което претендира да е на Мария Магдалена, но там думите от новооткрития папирус не се срещат. Гледната точка обаче май си е точно нейната. През 1896 г. германският учен д-р Карл Райнхард попада на пазара в Кайро на древен папирус, датиран към II век, гъсто изписан на коптски език, подвързан с кожа. В края на текста имало надпис: "Евангелие от Мария". Там "блудницата" е обявена за един от апостолите, нещо повече - тя е провъзгласена за Апостол на Апостолите, единствената посветена от Исус в тайната на издигането на душата над четирите власти. В този текст са намерили отражение споровете и първите доктринални сблъсъци сред учениците, след като Исус вече го няма между тях. Петър ревнува Исус от Мария и след Възнесението Му. Той директно я обвинява, че си е измислила появата му, а тя се разплаква. Защитава я Андрей Първозвани, който след векове става покровител на Православната църква. Всичко това май обяснява защо наследниците на трона и пръстена на свети Петър, властващи в католическия свят, някога са обявили Мария Магдалена за проститутка, а и днес не обичат да се говори много за нея.
Светослав ПИНТЕВ

Категория: Новини
Прочетен: 3020 Коментари: 0 Гласове: 2
Последна промяна: 16.08.2014 10:17
Търсене

Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Август, 2014  >>
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031