Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2020 23:00 - Морската република Дубровник донася светлината на Ренесанса в българската културата
Автор: pintev Категория: Туризъм   
Прочетен: 350 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 08.12.2020 23:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image

Едно вълшебно място, което е близко до сърцето ни от времето на Иван Асен Втори, донесло ни после светлика на Ренесанса насред най-мрачните векове на игото.

В историческата литература  добре са осветлени българо
- дубровнишките отношения през XIII в., скрепени от два безценни документа -  грамотата от 1230 г., издадена от цар Иван Асен II и договорът от юни 1253 г., подписан от цар Михаил II Асен.

Първата е с характеристики главно на търговска спогодба, която формулира и закрепва правата на търговците от Дубровник. Там те са наречени „обичани гости“, посочено е, че могат да търгуват из всички български земи и навсякъде трябва да им се оказва съдействие. Изрично е записано, че ще бъде считан за престъпник, който им напакости. Там са изброени и областите, включени в българската държава по онова време, едно свидетелство, което е изключително ценно само по себе си: Бдин, Браничево, Белград, Търново, Загоре, Преслав, Кравунската област, Крънската област, Боруйската област, Одрин, Димотика, Скопската област, Прилепската, Деволската области, Албания, Солун.

Търговските отношения между Дубровник и Второто българско царство се радват на огромен интерес от страна на историците.  По-слабо са проучени културните влияния в по-късно време , а те не са никак за подценяване и са дори по-важни. Още проф. Боян Пенев пише в „История на новата българска литература“: “Дубровник е бил посредник“ между западната образованост и нашия културен живот  Първото значително влияние от Запад прониква у нас чрез Дубровник, който се е развивал под непосредственото въздействие на италианския Ренесанс, на западната хуманистична култура“.

Проф. Светлозар Игов пък пише в студията си „Дубровник и българската култура“, представена на една международна научна конференция през 1988 г., че  „Дубровнишко-далматинската култура е играла не само ролята на аванпост на Западната култура на Балканите, но и на аванпост на славянската култура. Той посочва, че особено показателен е примерът с „Царството на славяните“ на Мавро Орбини. Това латинизирано име носи хърватинът Мавър Орбин, както е известно. Той си поставя за цел  да припомни за древното величие на славяните, за да го покаже в целия му блясък пред Запада. Тук можем да говорим за полифункционалното културно значение на дубровнишко-далматинската култура-посредник. „Впоследствие, когато центърът на културното развите се премества от Дубровник и Далмация към континентално Хърватско, този „словински“ патос се преобразува в т.нар.илирийска идея, която има сходни славянски и интегриращи функции“.  В Дубровнишко-далматинската литература има и немалко  български образи.

Светослав Пинтев, сп. "Хърватска реч", 2017 г.



Тагове:   Дубровник,


Гласувай:
3


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930